تبلیغات
آموزش اول ابتدایی - دانستنیهایی درباره ی رویکرد جدید زبان آموزی اول ابتدایی
آموزش اول ابتدایی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

دانستنیهایی درباره ی رویکرد جدید زبان آموزی اول ابتدایی

چنانكه مستحضرید رویـكـرد جـدیـد زبـان آمـوزی ( بخوانیم بنویسیم ) چـندین سـال اسـت كه در گستره ی كشوری اجـرای سراسری یافته اسـت ، لذا در پی بـرخی سـوالات همكاران ارجـمند ، جهت آگاهی بیش از پیش، از اهداف این رویكرد جدید ، مبادرت به درج دانستنیهایی در این مورد می نماییم ، كه امیدواریم مثمر ثمر واقع گردد .

1 رویـكـرد كتاب "بخوانیم " رویكرد كلی و رویكرد كتاب "بنویسیم " رویكرد تحلیلی اسـت و این دو كتاب مكمل هم بوده و به موازات هم تدریس می شوند .

2 كتاب "بخوانیم" به تقویت سه مهارت ( خواندن گوش دادن سخن گفتن ) و كتاب " بنویسیم " به تقویت مهارت ( نوشتن ) می پردازد .

3 طبق نظر مولفان ، هیچگونه اثر مدادی در كتاب " بخوانیم " مد نظر نیست .

4 جدول الفبای كلاس ، باید با طرح مدادی مندرج در قسمت پایین هر یـك از دروس كتاب "بخوانیم " همخوانی داشته باشد .

5 آموزش كلمات ( هم پایان هم آغاز ) از نگاره ی 3 كتاب " بخوانیم " آغاز می شود .

6 بخش و صداگویی كلمات  به عنوان یك فـن و نه یك روش ، می تواند در كتاب " بنویسیم " مورد استفاده قـرار گیرد و به علت رویكرد كلی در كتاب " بخوانیم " بـخـش و صـداگویی كلمات در كـتاب

 " بخوانیم " جایگاهی ندارد .

7 بهتر است كه املای خطی دانش آموزان ، پس از پایان درس 3 و از كتاب " بنویسیم " آغاز شـود .

( همكاران محترم می توانند جهت كسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی امـلای خـطـی دانش آموزان ، از جزوه های آموزشی شماره ی 1 و شماره ی 2 " چگونگی فعالیتهای امـلایـی در پایه ی اوّل ابتدایی ، نوشته ی احمد مباركی " كه در سال تحصیلی گذشته به تمامی مناطق آموزشی استان ارسال گردیده است ، استفاده نمایند ) .

8 تصاویر به كار رفته در كتاب به جهت همسویی با نگرش و علایق كودكان ، از دنیای كـارتـونـی تبعیت نموده  و شرایط كاملاً دقیق و  استاندارد تصاویر حقیقی را دارا نمی باشند .

 9 دانش آموزان با كـپی برداری ، به آموزش نوشتن خـط تحریـری كتاب " بنویسیم " می پردازند و آمـوزش اصـول و قـواعـد خـوشنویسی مـد نظر نـیـسـت و معلم در فرایند یـاددهـی یـادگیـری به دانش آموزان تـذكـر می دهد كه سعی نمایند همان طور كه می بینند مانند نمونه ها بنویسند و بـه یـاد داشته باشند كه شرط اوّل در نوشتن ، خوانا نویسی و پس از آن زیبا نویسی است .

10 تكلیف خانه ، در رویكرد جدید زبان آموزی (بخوانیم بنویسیم) در صورت نیاز و ضرورت ، با نظر معلم مربوطه انجام می گیرد .

11 شعر های كتاب " بخوانیم " جنبه ی التذاذی دارد و همراه با نوار آموزشی مربوطه ، آموزش داده می شود ، بنابراین اقدام به حفظ كردن اجباری آن از اهداف آموزشی نمی باشد .

12 در طراحی برخی فعالیتهای یادگیری در كتاب ، پاسخ مشخصی برای سوالات وجـود ندارد و این در راستای ترویج و تحقق تفكر " واگرا " در بین دانش آموزان است.

13 مالكیت (ربط) نه جزء نشانه هاست و نه جزء استثناها ، بلكه یك قاعده ی زبانی است كه به هنگام تركیب كـلـمـه هـا ( موصوف و صفـت یا مضاف و مضاف الیه ) بین دو كلمه قرار می گیرد . بنابراین ضرورت دارد این امر به صورت غیرمستقیم و همگام با متن خوانی آغاز شود و در قالب یك درس به آن اشاره نشده است .

                                               و                          

14 در خصوص آموزش ( و  ـــ  )    و ( خوا ) گفتنی است كه استثناهایی كه در زبان فـارسی وجود دارد ، همواره وجود خواهد داشت ، بنابراین نه در شكل و نه در نحـوه ی تـدریـس ، هیچ فرقی بین دو كتاب قبلی و جدید ملاحظه نمی شود .

15 نامگذاری حروف و نشانه ها در رویكرد جدید زبان آموزی ، عبارتند از :

 

( اَ اوّل َ غیر اوّل ) ( اِ اوّل ِ غیر اوّل ـه آخر چسبان ه آخر تنها ) ( اُ اوّل ُ غیراوّل )

 

( آ اوّل ا غیراوّل ) ( او اوّل و غیراوّل ) ( ایـ اوّل یـ وسط ی آخر ای آخر تنها )

 

( ب پ ت ث ج چ ح خ س ش ص ض ف ق ك گ ل م ن ی  ، غیر آخر آخر )

 

( هـ غیرآخر ـهـ وسط ـه آخر چسبان ه آخر تنها )

( عـ غیرآخر ـعـ وسط ـع آخر چسبان ع آخر تنها )

( ( غـ غیرآخر ـغـ وسط ـغ آخرچسبان غ آخرتنها)

 

توجه : در دروس مربوط به نشانه های (1) صدای حروف و نشانه ها خوانده می شود ، مثلاً (ج جیم)

( د دال ) ( س سین ) ( ش شین ) ( ق قاف ) ( ك كاف ) ( گ گاف ) ( و واو ) و خوانده نمی شوند .

در دروس مربوط به نشانه های (2) اسـم حـروف و نـشـانـه هـا خوانده می شوند ، مانند : ( ذ ذال )          ( ص صاد ) ( ض ضاد ) ( ط طا ) ( ظ ظا ) ( ع عین )

 ( غ غین ) و

 

How long does Achilles tendonitis last for?
دوشنبه 27 شهریور 1396 02:26 قبل از ظهر
You've made some decent points there. I checked on the net to learn more about
the issue and found most individuals will go along with your views
on this site.
Dell
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:15 بعد از ظهر
Attractive part of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital
to claim that I get in fact loved account your
blog posts. Any way I'll be subscribing in your feeds and even I fulfillment
you get right of entry to persistently fast.
anonymous std testing
یکشنبه 4 تیر 1396 10:08 بعد از ظهر
core از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین ابتدا آیا
واقعا حل و فصل درست با من پس از برخی
از زمان. جایی درون پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن متاسفانه تنها برای بسیار در حالی که کوتاه.
من با این حال کردم مشکل خود را با فراز در مفروضات و یک ممکن
است را سادگی به کمک پر کسانی که شکاف.
در این رویداد شما در واقع که می توانید انجام من را
قطعا بود مجذوب.
Aleisha
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:01 قبل از ظهر
Hi, i read your blog from time to time and i own a similar
one and i was just curious if you get a lot of spam comments?
If so how do you protect against it, any plugin or anything you can suggest?
I get so much lately it's driving me mad so any assistance is
very much appreciated.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : فاطمه كیاكجوری

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان