تبلیغات
آموزش اول ابتدایی - روش تدریس قرآن اول ابتدایی
آموزش اول ابتدایی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

روش تدریس قرآن اول ابتدایی

اهداف جزئی آموزش قرآن كریم در پایه اول ابتدایی

دانش آموز در پایان سال تحصیلی، توانایی های زیر را كسب می كند:

الف) حیطه دانش و اطلاعات

1- قرآن را سخن خداوند متعال و قابل احترام می داند.

2- با بعضی از آداب خواندن قرآن مانند پاكی و پاكیزگی آشنا می شود.

3- با بعضی از سخنان خداوند و داستان های قرآن آشنا می شود.

4- می داند كه خواند قرآن و كاراهای دیگر را باید با «بسم الله» شروع كند.

5- حروف و حركات ناخوانا را كه به صورت توخالی نوشته شده است، می شناسد.

ب) حیطه مهارت و عمل

1- با گوش دادن به آیات قرآن می تواند هفت سوره كوچك را شبیه نوار آموزشی بخواند.

2- داستان های كتاب را از روی تصاویر بازگو می كند.

3- هنگام خواندن و شنیدن قرآن به طور نسبی مؤدب است.

4- قرآن را تمیز و پاكیزه نگه می دارد.

ج) حیطه عاطفی و گرایشی

1- به شنیدن قرائت زیبای قرآن علاقه نشان می دهد.

2- دوست دارد قرآن را زیبا بخواند.

3- علاقه مند است سوره های قرآن را حفظ كند.

4- دوست دارد قرآن را پاكیزه نگه دارد و به آن احترام گذارد.

5- شركت در جلسات و برنامه های قرآنی را دوست دارد.

روش آموزش سوره های قرآن

به استثنای روزی كه یك ساعت كامل اختصاص به قرآن دارد یك روز یك جمله از نوار پخش شده و دانش آموزان به صورت دسته جمعی می خوانند و در روز بعد ارزشیابی صورت می گیرد.بدین ترتیب این كار به صورت یك روز آموزش و یك روز پرسش خواهد بود. تا آموزش سوره كامل شود.

در روز های پرسش ، ابتدا ، از دانش آموزان بخواهید جمله ها را به طور دسته جمعی بخوانند ، سپس كلاس را به دو یا سه دسته تقسیم كنید و از هر گروه سوال كنید . آن گاه از سه یا چهار دانش آموز كه روی یك نیمكت نشسته اند سوال كنید و در نهایت از چند نفر نیز به صورت انفرادی پرسش نمایید. در پرسش انفرادی بهتر است به ترتیب، از افراد داوطلب، افراد قوی تر، افراد ضعیف و افراد كم رو سوال كنید.

روش تدریس داستان ها

  در زنگ خاص قرآن، پس از تمرین سوره هفته داستان ها را به كمك تصاویر كتاب برای دانش آموزان تعریف می كنیم. در بیان داستان ها باید به نكات زیر توجه داشته باشید:

1- داستان های هر درس ، با پرسش و پاسخ از دانش آموزان و فعال كردن آن ها بیان می شود و دانش آموزان پس از شنیدن اولین داستان با دو شخصیت علی و زهرا آشنا می شوند و می توانند آموزگار را در تعریف داستان ها یاری كنند بدین وسیله مهارت سخن گفتن كه از اهداف مهم درس فارسی است، در درس قرآن نیز تقویت می شود.

2- به دلیل محدودیت صفحات كتاب، برای هر داستان تنها چند تصویر در كتاب دانش آموزان ترسیم شده است، آموزگار می تواند با توجه به ویژگی های دانش آموزان، ضمن توجه به پیام و هدف اصلی داستان در كم و زیاد كردن آن – البته غیر از داستان های نقل شده از قرآن كریم- از خلاقیت خویش نیز بهره گیرد.

در ارزشیابی از داستان های كتاب ، آموزگار پیش از بیان داستان جدید، میزان یادگیری داستان قبلی را با یادآوری و پرسش ارزشیابی می كند و از دانش آموزان می خواهد كه داستان را تعریف كنند.

روش آموزش روخوانی كلمات و عبارات قرآن

در زنگ خاص خاص قرآن پس از جمع خوانی و یادآوری سوره هفته ، روخوانی عبارات قرآن آموزش داده می شود. در درس هایی كه علاوه بر روخوانی كلمات قرآن ، داستان نیز دارد، پس از آموزش روخوانی كلمات، داستان به روشی كه بیان شد برای دانش آموزان تعریف می شود.

در آموزش روخوانی باید به نكات زیر توجه داشته باشید:

1- هر درس روخوانی قرآن ، باید حداقل یك هفته پس از آموزش صامت یا مصوت جدید در درس فارسی، تدریس شود.

2- برای این كه بچه ها مهارت بیشتری در روخوانی كلمات و عبارات قرآن كسب كنند ضروری است تركیب صامت ها یا مصوت ها در درس فارسی بیشتر مورد تاكید و تمرین قرار گیرد.

3- آموزش كلمات و عبارات قرآنی هر درس ، ابتدا از لوحه شروع می شود سپس از روی كتاب تمرین می گردد. رعایت این ترتیب برای دقت بیشتر دانش آموزان ضروری است.

4- آموزگار بدون آن كه خودش كلمه ای را بخواند، با اشاره به مصوت های كلمات از دانش آموزان می خواهد كه هر كلمه را دسته جمعی و به صورت بخش بخش بخوانند.

5- در بخش های دارای دو صامت، آموزگار دست خود را از مصوت به سوی صامت دوم، حركت می دهد تا دانش آموزان این گونه بخش ها را صحیح بخوانند.

6- پس از آموزش هر لوحه در زنگ خاص قرآن، آن لوحه به مدت یك هفته ، همه روزه در زمان ده دقیقه ها ، توسط دانش آموزان یك بار جمع خوانی می شود.

7- مناسب شیوه برای خواندن كلمات آن است كه دانش آموز با دیدن هر بخش از یك كلمه همان بخش را بلند بخواند.

8- در مواردی كه دانش آموز كلمه ای را اشتباه می خواند، آموزگار نباید اشتباه او را تصحیح كند بلكه باید با نشان دادن مصوت ها نظر او را جلب كند تا خود دانش آموز كلمه را صحیح بخواند.

How do you treat Achilles tendonitis?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 04:00 قبل از ظهر
Hello! I just wanted to ask if you ever have any trouble
with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months
of hard work due to no backup. Do you have any solutions to prevent hackers?
hack token chaturbate
دوشنبه 13 شهریور 1396 06:30 قبل از ظهر
If some one wants expert view about running a blog afterward i advise
him/her to pay a visit this weblog, Keep up the fastidious job.
Foot Pain
سه شنبه 17 مرداد 1396 01:50 بعد از ظهر
WOW just what I was looking for. Came here by searching for
Foot Issues
Can you have an operation to make you taller?
شنبه 14 مرداد 1396 07:08 بعد از ظهر
Excellent post. I will be facing many of these issues as well..
Julie
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:13 بعد از ظهر
Excellent article. Keep writing such kind of info on your blog.
Im really impressed by it.
Hi there, You've performed an incredible job. I'll definitely digg
it and for my part recommend to my friends. I'm sure they will be
benefited from this website.
kathlewe.hatenablog.com
یکشنبه 8 مرداد 1396 01:18 قبل از ظهر
Unquestionably imagine that which you stated.
Your favorite reason appeared to be on the net the simplest thing to take
note of. I say to you, I certainly get annoyed at the same time
as other folks think about worries that they just do not understand about.
You managed to hit the nail upon the top as neatly as outlined out the whole thing without having side effect , folks could take
a signal. Will likely be back to get more. Thank you
Ara
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:17 بعد از ظهر
Thanks for one's marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you can be a great author.I will ensure
that I bookmark your blog and will come back later in life.
I want to encourage yourself to continue your great work, have a nice afternoon!
Ericka
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:48 قبل از ظهر
Spot on with this write-up, I really believe that this site
needs a great deal more attention. I'll probably be back again to see more, thanks for the information!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : فاطمه كیاكجوری

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان